Onderzoek (vracht)verkeersontsluiting Huissen € 50.000 Dekking reserve
Naar aanleiding van motie 20250327-07 onderzoeken we de verkeerskundige meerwaarde van verschillende robuuste oplossingen voor verbetering van de verkeersontsluiting van Huissen op het regionale hoofdwegennet. De onderzoekskosten worden gedekt vanuit de Algemene Reserve.
Bezuinigingen 2026 - frictiekosten
Bij een aantal bezuinigingen is sprake van frictiekosten: incidentele kosten om de bezuiniging te realiseren. Dit hebben we in de verdere uitwerking van de bezuinigingen in Begroting 2026 we ook dit in kaart gebracht. Voor de onderstaande bezuinigingen is er in 2025 sprake van frictiekosten. Hoewel deze bedragen onder de gebruikelijke rapportagegrens van € 25.000 liggen, informeren wij de raad hier toch over voor een volledig beeld.
Frictiekosten verkeersborden – € 6.000 nadeel
Voor het versoberen van het beleid voor bewegwijzering en bebording wordt in 2025 de bestaande bebording in de gemeente beoordeeld. Dit is ook vanuit praktisch en verkeerskundig oogpunt zinvol. Daarbij wordt onder meer gekeken of borden kunnen worden verwijderd of verplaatst. Ook wordt beoordeeld of nieuwe borden nodig zijn, bijvoorbeeld door twee borden te vervangen door één nieuw bord. De structurele bezuiniging door de versobering van de bebording bedraagt € 15.000 per jaar vanaf 2026.
Frictiekosten klinkerverharding – € 5.000 nadeel
In de bezuinigingen van 2026 is de verlaging van de beeldkwaliteit van B naar C. De recente weginspecties worden door een extern bureau gebruikt om op korte termijn een geactualiseerde meerjarenplanning te maken.
Dit is de basis voor de berekening van de jaarlijkse onttrekkingen uit de voorziening onderhoud wegen. De storting in de voorziening wordt vanaf 2026 structureel € 100.000 per jaar lager.