Huishoudelijke Hulp € 300.000 Voordeel
Vanuit de prognoses verwachten we in 2025 een incidenteel voordeel van € 300.000 op Hulp bij het Huishouden. De groei komt lager uit dan vooraf berekend en de indicaties worden niet volledig uitgenut. Het niet volledig uitnutten van de indicatie heeft als belangrijkste oorzaak de beschikbaarheid en de planning van de aanbieder. Daarnaast zien we echter ook de afgelopen tijd een lichte stijging van de wachtlijsten en hebben we daar in deze prognose rekening mee gehouden.
Wmo dagbesteding en Wmo Begeleiding € 70.000 Nadeel
We zien een verschuiving van inwoners met Wmo dagbesteding naar individuele Wmo begeleiding. Dit maakt dat we bij Wmo begeleiding een tekort verwachten van € 100.000 en bij Wmo dagbesteding op € 30.000 voordeel uit gaan komen. Daarnaast valt de indexering hoger uit dan dat we hebben begroot.
Eigen bijdrage Wmo € 40.000 Voordeel
Voor Wmo voorzieningen betalen onze inwoners een eigen bijdrage. Deze lijkt in 2025 hoger uit te vallen dan begroot. Dit voordelige resultaat is het gevolg van de wijziging van het abonnementstarief per 1 januari 2025 van € 20,60 naar € 21,00 per maand en een toename van het aantal inwoners dat gebruik maakt van de Wmo.
Jeugd € 400.000 Voordeel
Vanuit de strategische agenda zetten we in op passende zorg, zo licht mogelijk en zo zwaar als nodig. De maatregelen die we hiervoor nu al inzetten hangen samen met de bezuinigingen binnen de jeugd vanaf 2026. Met het inzetten van deze maatregelen hebben we nu al een incidenteel voordeel behaald op jeugd in 2025. We zien een verschuiving van zware naar lichtere hulp, zowel bij ambulante jeugdhulp als verblijf.We lopen daarmee vooruit op het bezuinigingsprogramma. We gaan sneller dan verwacht. Waar vanuit de ingezette lijnen oorspronkelijk € 300.000 aan bezuiniging in 2025 was geraamd, wordt nu € 700.000 gerealiseerd.
- Het aantal jeugdigen in verblijfszorg daalt; waar verblijf nodig is, kiest men voor kleinschalige vormen zoals gezinshuizen.
- Voorkomen van uithuisplaatsingen is een belangrijk doel; als het toch nodig is, ligt de focus op terugkeer naar huis.
- Bij ambulante hulp stabiliseert het aantal jeugdigen na eerdere stijging; ook hier is sprake van lichtere vormen van zorg.
- In 2025 is voor het eerst sinds 2021 de uitstroom uit jeugdhulp groter dan de instroom.
Het grootste risico binnen de jeugdzorg wordt gevormd door individuele, dure casussen. Om die reden wordt bij het geraamde incidentele voordeel rekening gehouden met deze onzekerheid.
BVO DRAN Doelgroepenvervoer € 101.500 Voordeel
In de gewijzigde begroting 2025 van de BVO DRAN is op het onderdeel doelgroepenvervoer sprake van een incidenteel voordeel van € 101.500. Het verwerken van deze wijziging in de tweede Turap 2025 vloeit voort uit de behandeling van de gewijzigde begroting 2025 BVO DRAN door uw raad op 3 juli 2025.
MGR € 174.000 Voordeel
In de gewijzigde begroting 2025 van de MGR zijn er een aantal autonome ontwikkelingen geweest die hebben geleid tot een incidenteel voordeel van € 134.000 in 2025. Daarnaast vindt de afrekening van 2024 van € 40.000 plaats in 2025 en levert ook dit een incidenteel op. Het verwerken van deze wijziging in de tweede Turap 2025 vloeit voort uit de behandeling van de jaarstukken 2024 en gewijzigde begroting 2025 MGR op 5 juni 2025.
Scalabor € 127.000 Voordeel
Het incidentele voordeel van € 127.000 vloeit voort uit de grotere uitstroom vanuit het aantal Sociaal Werkbedrijf-medewerkers dan is begroot (vanuit 2024) en doordat de begeleidingsbijdrage van deze groep naar beneden is bijgesteld per 2025. het verwerken van deze wijziging vloeit voort uit de behandeling van jaarstukken 2024 en gewijzigde begroting 2025 MGR op 5 juni 2025.
Strategische agenda € 385.000 Budgetneutraal (reserve)
Voor Beschermd wonen/beschermd thuis verwachten we in 2025 € 385.000 minder te besteden dan primair begroot. Dit betekent dat er € 385.000 minder onttrokken wordt aan de bestemmingsreserve Beschermd wonen/beschermd thuis. Zie ook Financiële ontwikkelingen Strategische agenda sociaal domein.
BUIG/ BBZ
De landelijk gesignaleerde groei van het aantal bijstandsgerechtigen blijft ook in Lingewaard merkbaar. Doorrekening van de groei leidt tot een mogelijk tekort binnen het BUIG budget van € 688.000. Wij verwachten dat de inzet die gericht is op het naar een opleiding en (deeltijd)werk bewegen van onze inwoners én de definitieve vaststelling van het BUIG-budget per oktober 2025, niet leidt tot een benodigde bijstelling van BUIG/BBZ.
Met ingang van 2025 is de systematiek van de vangnetuitkering verruimd. Gemeenten die in aanmerking komen, krijgen eerder en onder ruimere voorwaarden compensatie bij een tekort. Wij komen echter niet in aanmerking voor de deze regeling. De verruiming kan daardoor juist een nadelig effect hebben, omdat een groter deel van het macrobudget wordt ingezet voor vangnetuitkeringen aan andere gemeenten. Dit verkleint de resterende middelen die beschikbaar zijn voor de algemene verdeling van het BUIG, waardoor het risico op een lager budget voor Lingewaard toeneemt. Pas in oktober hebben we hier definitief zicht op.